Cookies
Prevádzkovateľ webu, spoločnosť interNETmania SK s.r.o., Námestie osloboditeľov 65/6, 031 01 Liptovský Mikuláš, IČO 50462164, ako správca osobných údajov, spracováva na tomto webe cookies potrebné pre fungovanie webových stránok a na analytické účely a v prípade vášho súhlasu tiež pre retargeting. Viac informácií
Súhlasím
Zákaznícka linka: +421 948 890 690 (Po-Pia 8.00-16.30 h)
Na tonery sme tu my.
Prihláste sa
Už som u Vás nakupoval

Fonty: História a vývoj najznámejších typov písma

Či už pripravujeme dokument k tlači, alebo vytvárame obsah pre internetové prostredie, vyberáme si zo stoviek rôznych fontov. Niekedy výber písma neriešime a vsadíme na klasiku, inokedy popustíme uzdu fantázii a rozhodneme sa pre nekonvenčný typ. A ak chceme niekoho naštvať, vsadíme na Comic Sans. Súčasná podoba bežne používaných fontov je výsledkom vývoja trvajúceho desiatky rokov. Viete, ako niektoré známe fonty vznikali?

Fontov je nepreberné množstvo a stále vznikajú nové. Každý z nich má svoju vlastnú históriu, ktorú vám v niektorých prípadoch približujeme v našom článku.

Times New Roman

Najpoužívanejším (a podľa niektorých aj najnudnejším) typom písma je Times New Roman. V spolupráci s Victorom Lardentem ho v roku 1929 vytvoril typograf Stanley Morison, ktorý verejne skritizoval dovtedy používaný font britských novín The Times. Kritiku pôvodného písma denník prijal a Morison požiadal, aby sa postaral o vytvorenie nového fontu. Noviny si vyhradili právo na použitie písma na jeden rok. Potom sa nový Times New Roman zaradil medzi komerčne dostupné fonty a stal sa svetovým bestsellerom.

Helvetica

Font Helvetica bol najpoužívanejším typom písma v 60. a 70. rokoch a veľkej obľube sa tešia aj v internetovom prostredí. V roku 1957 ho pre švajčiarsku firmu Haas Type Foundry vytvorili Max Miedinger a Eduard Hoffman. Kvôli marketingu písmo čoskoro premenovali z Neue Haas Grotesk na dnes známy názov Helvetica, a to podľa latinského slova označujúceho Švajčiarsko. Viete, čo spája logá značiek Motorola, Kawasaki, Olympus, BMW či Microsoft? Pri všetkých je východiskovým použitým fontom práve Helvetica.

Arial

Od uvedenia na trh bol font Arial kritizovaný za nápadnú podobnosť konkurenčnej Helvetice. Vznikol na začiatku 80. rokov na podklade staršieho písma Monotype Grotesque a na jeho vývoji sa podieľal 10-členný tím. Font pôvodne používala spoločnosť IBM vo svojich laserových tlačiarňach, neskôr ho vo veľkom začal uplatňovať Microsoft.

Calibri

Calibri je jedným z východiskových fontov využívaných v softvéri od spoločnosti Microsoft. Jeho vznik začal v roku 2000, na zlepšenie kvality zobrazenia textu bez ohľadu na použitý hardvér. Microsoft vytvoril kolekciu písiem, ktoré sú dostupné v mnohých jazykoch a ich zobrazenie je bezproblémové na všetkých zariadeniach. Medzi tieto písma patrí aj obľúbené Calibri vyvíjané nemeckým typografom Luc de Groot. Písmo bolo pôvodne navrhnuté pre televízne vysielanie.Typografovi sa však zdalo príliš zaoblené, preto ho mierne upravil do súčasnej podoby.

San Francisco

Medzi najnovšie hojne používané fonty patrí San Francisco, ktoré pre svoje potreby vyvinula spoločnosť Apple a vo všetkých systémoch ním nahradila doteraz používanú Helveticu. San Francisco je východiskovým fontom pre systémové prostredie, nájdete ho ale tiež napríklad na zadnej strane nového iPhonu. Je jasným dôkazom toho, že vývoj typografie stále nie je na konci, hoci trvá už niekoľko desiatok rokov. Moderné technológie a zobrazovacie zariadenia majú skrátka iné nároky na typy písma, než tomu bolo predtým.

Výberom správneho typu písma môžeme zaujať, zlepšiť čitateľnosť textu, ale napríklad aj znížiť spotrebu farby pri tlači. Až sa nabudúce budete preberať rozsiahlym zoznamom fontov, spomeňte si, že za mnohými z nich stojí zaujímavá história a roky vývoja.

A keď už pre svoj dokument vyberiete vhodný font, pamätajte aj na to, že nevhodný toner či atramentový cartridge môže celý dobrý dojem pri tlači pokaziť. Doprajte preto svojej tlačiarni a svojím dokumentom kvalitnú náplň!

 

Vyberte si kvalitnú náplň podľa značky tlačiarne!

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.cz

 

Zboží je skladem
Doručíme do 2 pracovních dnů
Skladem

aaaaaaaa

Nedostupné

Zboží není momentálně skladem. Je na cestě od dodavatele,
dostupnost je odlišná podle značky náplně.
O době dodání Vás po objednání budeme informovat.

Poslední kus skladem

Na skladě je momentálně poslední kus.

Poslední kusy skladem
Zboží není momentálně skladem. Je na cestě od dodavatele, dostupnost je odlišná podle značky náplně. O době dodání Vás po objednání budeme informovat.