Cookies
Prevádzkovateľ webu, spoločnosť interNETmania SK s.r.o., Námestie osloboditeľov 65/6, 031 01 Liptovský Mikuláš, IČO 50462164, ako správca osobných údajov, spracováva na tomto webe cookies potrebné pre fungovanie webových stránok a na analytické účely a v prípade vášho súhlasu tiež pre retargeting. Viac informácií
Súhlasím
Zákaznícka linka: +421 948 016 336 (Po-Pia 8.00-16.30 h)
Na tonery sme tu my.
Prihláste sa
Už som u Vás nakupoval

Home office - aj práca z domu má svoje pravidlá

Home office čiže práca z domu - to je trend, ktorý v súčasnej dobe nesmierne nadobúda na význame. Aj tí vedúci pracovníci, ktorí mali radi svojich podriadených ráno na pracoviskách, objavujú nové možnosti, ktoré home office prináša.

Aké výhody a nevýhody má vzdialená práca, ako je upravená zákonom a ako by mali byť nastavené pravidlá pre prácu z domova? Čo by mal dodržiavať zamestnanec a čo je naopak povinnosťou zamestnávateľa? Ako by malo vyzerať domáce pracovisko a aké vybavenie je pre home office potrebné?

Home office - je nutná vzájomná dohoda

Zavádzanie home office je stále aktuálna téma, ktorá mohutne nadobúda na význame vzhľadom k opakovaným vlnám koronavírusu a s ním súvisiacimi opatreniami. Práca z domu však musí byť predmetom dohody, zákonník práce podrobne nerieši problematiku home office. Pravidlá si musí nastaviť zamestnávateľ a na na ich dodržiavanie sa so zamestnancom dohodnúť.

Prácu home office nemožno nariadiť a zamestnanec nemá na prácu online z domova žiadny právny nárok. Upraviť zamestnancom prácu doma je možné vo vnútornom predpise. Tu má zamestnávateľ právo vykonávať kedykoľvek zmeny podľa vývoja situácie. Niektoré pravidlá vnútorného predpisu si však zamestnávateľ nemôže vynucovať. Ide napríklad o domáce pracovisko a jeho vybavenie, problematiku bezpečnosti práce, pracovného úrazu a podobne.

Práca z domu - čo by mala obsahovať dohoda o práci na home office

Keď si uvedomíte, čo je home office, ako prvé vám napadne, že je potrebné riešiť pracovnú zmluvu. Tá totiž definuje miesto výkonu práce, ktorým sa teraz stáva domáce pracovisko. Nie je nutné meniť celú pracovnú zmluvu, stačí vnútorný predpis a dohoda práce na home office. Nie je síce podmienkou, aby táto dohoda bola písomná, ale vzhľadom k tomu, že by v budúcnosti mohlo byť nutné preukázať, aké pravidlá home office práce sa zamestnanec zaviazal dodržať, je písomná alebo elektronická forma odporúčaná.

Mal by tu byť spomenutý aj spôsob úhrady nákladov, ktoré zamestnancovi vznikli pri výkone práce na doma. To je možné vyriešiť dohodnutým paušálom. Vyriešiť je potrebné aj benefity, napríklad práca z domu a stravné lístky, na ktoré má zamestnanec nárok.

Aké podmienky vytvoriť pre home office?

Zamestnanec by mal mať dohodnutý pracovný čas, nech sa jedná o stály pracovný pomer alebo privyrobenie z domu, alebo či bola dohodnutá home office brigáda. K rozvrhnutiu pracovného času je zamestnávateľ oprávnený. Iný spôsob úpravy pracovného času by musel byť obsiahnutý v dohode. Vzniklo by tak nebezpečenstvo nárokovania príplatkov za prácu nadčas, v noci a podobne.

Je možné stanoviť, kedy musí byť zamestnanec dostupný napríklad telefonicky alebo inou vzdialenou formou. Môže byť vyžadovaná aj presná evidencia a výkaz pracovnej doby a jej náplne. Vzdialená kontrola je však veľmi obtiažná. Monitoring práce z domu na pc je síce možný, ale jeho využitie je obmedzené zákonom.

Práca z domu s radom výhod

Pokiaľ charakter práce umožňuje home office, prináša tento spôsob výkonu pracovnej činnosti rad výhod aj zamestnávateľovi. Ušetrí za prenájom a zariadení kancelárií, zabezpečenie ďalších podmienok pre prácu a ďalšie náklady.

Aj jednoduchá kancelárska práca z domu vyžaduje vybavenie, ktoré by zamestnávateľ mal zamestnancovi poskytnúť. To je predovšetkým počítač alebo laptop s patričným pripojením k internetu, komunikačný program, vďaka ktorému môže pracovník hovoriť s vedením a spolupracovať s kolegami. Dôležitý je aj prístup do systému podniku.

Ku kvalitnému pracovnému prostrediu patrí samozrejme nielen kancelársky stôl a ergonomická stolička, ale aj počítač pripojený k tlačiarni. Pre zhotovenie a tlač pracovných dokumentov sú nevyhnutné kvalitné tonery, ktoré zaistia zodpovedajúcu reprezentatívnu tlač. Ak je toto vybavenie súkromné, môžu ho výhodne využívať aj ďalší členovia domácnosti, napríklad deti pri dištančnej výučbe.

Home office nie je odpočinok

Aj keď si mnoho ľudí myslí, že práca z domu je jednoduchá a že človek na home office nič nerobí a v pokoji doma odpočíva, jedná sa o veľký omyl. Pre prácu z domova je nutné mať poriadok a vnútornú disciplínu. Ak totiž pracovník neodovzdá patričnú prácu v určenom čase a kvalite, nemôže očakávať odmenu.

Preto je aj doma potrebné dodržiavať časový rozvrh a plán. V takom prípade môže byť práca doma produktívnejšia a pracovník podáva väčšie výkony, než keby bol na pracovisku. Prácu doma je navyše možné vykonávať len čiastočne, dohovoriť sa na niektorých dňoch v týždni. Niektoré profesie sa pre takéto riešenie priamo ponúkajú, čo sa práve v súčasnosti jasne ukázalo.

Zboží je skladem
Doručíme do 2 pracovních dnů
Skladem

aaaaaaaa

Nedostupné

Zboží není momentálně skladem. Je na cestě od dodavatele,
dostupnost je odlišná podle značky náplně.
O době dodání Vás po objednání budeme informovat.

Poslední kus skladem

Na skladě je momentálně poslední kus.

Poslední kusy skladem
Tovar nie je momentálne skladom. Je na ceste od dodávateľa, dostupnosť je odlišná podľa značky výrobca. O dobe dodania Vás po objednaní budeme informovať.